Är jag lik mina släktingar eller är jag adopterad? (Gjord av en sjuk pojke)

Fortfarande lite sjuk just nu, men YOLO


GunsDon'tKillPeopleButScienceSureDo

Genetik/Släktdrag

Syfte:

I denna uppgift ska vi ta reda på olika släktdrag jag har som är gemensamt med mina släktingar. Det jag tänker kolla upp är hårfärg, hudfärg, ögonfärg, längd och utseende och sen se hur lika vi egentligen är.

Hypotes:

Så, eftersom jag INTE är adopterad, så borde jag vara lik i alla fall mina föreldrar, så klart finns det alltid en väldigt liten liten chans att jag inte är alls som dem, vilket jag är ganska säker att jag är. Jag har ju levt med dem hela mitt liv, och jag tror att jag borde ha märkt att jag har andra drag än dem. 🙂

Genomförande:

Eftersom de flesta av mina släktingar bor i Västerås (De som inte gör det bor i Argentina), så har jag det svårt att veta exakt hur de ser ut, därför måste jag försöka hitta bilder. Jag hade ett par digitala bilder på mina kusiner, Hugo (Min bror) och mina föreldrar, men det räckte inte. Så, jag fick gräva lite mer. Hitta några på Facebook, gamla bilder från 2009 som vi har arkiverat digitalt, med mera. Det tog sin tid men nu har jag bilder på ganska många personer, men inte alla. Många av de bilder jag har är ~40 ~50 år gamla, ett foto är till och med äldre. Dessa bilder är från min pappas ungdom och hans morföreldrar, och mormorföreldrar, de är suddigare och lite svårare att kunna se säktdrag från.

Resultat:

lol

Detta är en ganska dålig tabell (Skyller på feber), men längden är estimerad och avrundad. Ögonfärg är ganska svår att se i bilderna. Hårfärgen har ”avrundats” till ljus och mörk. Skillnaden mellan mörk och ljus hudfärg är väldigt liten, men den finns fortfarande där.

Jag har även en bild av min pappa när han var runt 10, och man kan verkligen se hur han är lik mig då jag var tio. Det mesta är väldigt likt, förutom hårfärg och att han hade lite fylligare kinder än jag. Jag har även ansiktsdrag som liknar min moders. Jag och min lillebror såg nästan precis likadana när vi föddes, han har ärvt mer av min fars ansiktsdrag, rundare ansikten, fylligare kinder m.m.

Slutsats:

Nej, jag är inte adopterad, verkar det som. Det mesta av mina egenskaper passar in i släkten. Min längd, hudfärg, ansiktsdrag. Det som inte passar in är min hårfärg och ögonfärg. Min hårfärg var väldigt ljus när jag var mindre, men den håller på att mörkna nu. Min ögonfärg Grön (Lite brun) är lite underlig, men jag har fått det förklarat att min morfar hade samma ögonfärg som jag så det verkar som jag har fått den egenskapen från honom.

I min faders släkt så är fylliga kinder, ljus hy och runda ansikten ganska normalt. Hårfärg är oftast ljusbrun till svart och längden blan männen är inte så värst lång. Jag är en av de längsta i familjen, och jag är bara 170 (står fel i tabellen). Ingen är över 190 i varken min mors eller fars släkt.

I min moders släkt är mörkare hy vanligare, vilket inte är konstigt då de kommer från sydamerika. Mörkt hår, brun ögonfärg. De har lite mer skarpare ansiktsdrag än min fars släkt, men inte allt för mycket. Även de är väldigt korta i längden. Jag har nog större släkt här, men eftersom jag inte har träffat de flesta och min mor inte har så många bilder av dem har jag tyvär inte kunnat ha med dem i denna uppgift.

Felkällor:

Tabellen är dålig, den är estimerad och lite felaktig här och där. Har bilder som jag skickar till den som ska rätta denna rapport.

Fler kategorier skulle vara bra, detta gör att vi kan få bättre resultat och kunna gå lite längre in i genetiken.

Använt bilder. Det är svårt att träffa mina släktingar i Västerås och Argentina.

Fler familjemedlemmar skulle också vara bra, jag har en mycket mycket MYCKET större släkt, men eftersom jag inte har träffat de, kunde jag inte ha med dem.


Denna rapport kommer inte bli min bästa, kanske en av de sämre. Jag är fortfarande lite febrig och jag har försökt att arbeta på detta ett par dagar nu. Jag började innan jag blev sjuk och sen blev jag sjuk och då gick det downhill. Ska se om jag kan förbättra detta senare.


av Oscar "Knose" Cederberg

One comment on “Är jag lik mina släktingar eller är jag adopterad? (Gjord av en sjuk pojke)

  1. Jag tycker inte alls det var så dåligt som du själv verkar tycka! Det är en strukturerad rapport, du har förklarat uppgiften bra och du har en välgrundad diskussion även om du har estimerat längder etc. Bra slutsats och relevanta felkällor. Det hade varit bra om du även hade haft en kort diskussion om egenskaper som kanske både beror på arv och miljö!

Kommentera

