Oljesyramoolekuliantuens… Oljesyramolekylens längd!

nailed it

Science Green Obama Where Science Is Science

Oljesyramolekylens Längd! (Spoilers, väldigt liten)

Syfte:

Efter många veckor utan labbrapport är vi tillbaka! Tjoho. Äntligen slipper jag fixa en lång uppsats om något med en massa källor, hålla koll på källorna, skaffa fler källor, gråta, sova i mina egna tårar, prokrastinera, yeah! Så syftet med denna labb, vi skulle helt enkelt försöka räkna ut hur lång en oljesyramolekyl är, med matte och aktivt kol! Så, hur ska man göra detta? Oljesyran är inte vattenlösligt, och om man droppar lite oljesyra på vatten, så kan det kanske bli ett lager som är en molekyl hög över vatteytan! Men, det kommer jag skriva om i genomförandet.

Hypotes:

Så, hur lång kommer molekylen vara? Väldigt liten. Vääääldigt liten. Så liten att jag inte vet hur liten det kan vara. Jag tänkte mig kanske, 0,000000000000000000002 nanometer liten. Jag vet inte, som sagt. Vet knappt hur stor en atom är, så. Sanna sa att detta var en av de större molekylerna har jag för mig. Vi får se.

Material:

Vi behöver oljesyra (suprise), nikt (vi hade aktivt kol istället, då nikt var typ nån växt från Brazillien eller något liknande), dropprör (för att mäta hur mycket oljesyra det finns i 100 droppar av etanol var en tusendal är oljesyra), mätglas 10 ml, bricka, linjal och lite av the good ol’ vatten.WP_20141121_002

Genomförande:

Det du (eller troligtvist din lärare) måste göra först är att blanda etanol me oljesyra, det ska vara 0,001% oljesyra och 99,999% etanol i denna blandning. Blandningen ska vara i mätglaset, sen ska du föra över 100 droppar i droppröret. När du har gjort detta, ska du mäta hur stor volymen är för blandningen, but beware! Det kommer finnas två linjer vid toppen av blandningen, du ska ta den understa linjen, då den lite högre upp är ytspänningen, och du ska försöka vara så exakt som möjligt!. När du har gjort detta, ska du räkna ut hur mycket volymen är för e droppe. Exempel:

Volymen för 100 droppar: 2,5 ml.

Volymen för en droppe: 2,5 ml/100 = 0,025 ml.

Sen är även bara en tusendel av droppen oljesyra, så vi måste dela det med 1000, vilket blir 0,000025 ml, eller 2,5×10 upphöjt till -5 ml. Skriv upp detta då det blir viktig senare i labben.

Nu är det dags att fixa brickan. Häll vatten så det är ett tunt tunt tunt lager på den, sen sprid ordentligt med aktivt kol över det. När det är gjort, droppa en droppe på brickan. Etanolen löser upp sig i vattnet, medan syran inte gör det. Det aktiva kolet kommer flytta på sig och en oljefläck bildas.WP_20141121_005

Försök att uppskatta fläckens radie med linjalen och sen räkna ut vad arean är. Aren är då radien gånger radien gånger pi (3,14). Så, jag fick inte en riktigt fin cirkel, utan mer oregelbunden, så jag tar den långa och korta radien, multiplicerar de tillsamans med pi, och sen får jag arean. Arean jag fick var 25,5 kvadratcentimeter. Nu har du arean och volymen! Men hur ska du få höjden? Jo, du får tänka detta som en cylinder. För att veta volymen på en cylinder multiplicerar du höjden med arean, men om du vill få höjden, så delar du volymen med arean, enkel algebra/geometri! Så, 2,5×10 upphöjt till -5 ml /  25,5 kvadratcentimeter = ~10 upphöjt till -5 mm. Gratulerar! Du klarade labben!

Resultat:

Volym: 0,000025 mililiter

Area: 25,5 kvadratcentimeter

Höjd: 0,00001 mm = 10 nm (9,8 nm egentligen).

Molekylen är avlång.

Slutsats:

Jag hade inte rätt, men till mitt försvar hade jag ingen aning om hur liten en molekyl var. Så jag gick helt överstyr och det blev såklart fel. Men i slutändan så fick jag i alla fall reda på det.

Här ser vi hur oljesyramolekylen(C17H33COOH) ser ut, den är avlång och innehåller många atomer, därför är den så stor. En vanlig atom brukar vara drygt 0,1 nanometer, och därför verkar denna molekyl ganska korrekt jämfört med det. En vanlig cell brukar också vara drygt 10 nanometer som den hära molekylen. Molekylen bryter eftersom det är en dubbelbindning där mellan kolatomerna.

Jag hade inte riktigt rätt, men till mitt försvar hade jag ingen aning om hur liten en molekyl var, så jag gick helt överstyr och det blev såklart fel. Men i slutändan så fick jag i alla fall reda på det.

FELKÄLLOR:

Det finns många moment i genomförandet som kan bli lite fel. Att droppa ner 100 droppar är svårt och det är lätt att göra fel, dropparna kan vara olika stora och man kanske gör fler eller mindre än 100 droppar, sen så när Sanna skulle göra så att en tusendel var oljesyra och resten etanol kunde också göras fel. Droppen som släpptes ner i vattnet kunde ha varit större eller mindre än vad det skulle ha varit, arean var inte helt korrekt då den var oregelbunden. Volymen kunde vi inte vara helt hundra på, och då kan vi få ett dåligt resultat. Men egentligen gör det inte så värst stor skillnad, kanske några nanometer. Men om detta var ett riktigt arbete och vi ville få exakta värden, tror jag att man kan göra på nått annat sätt.

av Oscar "Knose" Cederberg

One comment on “Oljesyramoolekuliantuens… Oljesyramolekylens längd!

  1. Jag älskar dina rapporter, och nu fick jag ett gott skratt också – precis vad jag behövde! Du har dessutom en väldigt tydlig redovisning, bra förklarat, du visar utmärkt förståelse och har en välgenomtänkt slutsats. Bra diskuterat kring felkällor också. Det här blir ju bara bättre och bättre Oscar – jag har höga förväntningar på dig inför vårterminen!!!

Kommentera

